Hertenkamp Nara - Reisverslag uit Nara, Japan van Francine Dijk - WaarBenJij.nu Hertenkamp Nara - Reisverslag uit Nara, Japan van Francine Dijk - WaarBenJij.nu

Hertenkamp Nara

Door: Jacques van Francien

Blijf op de hoogte en volg Francine

15 Augustus 2016 | Japan, Nara

Nara was van 710-784 de hoofdstad van Japan onder keizerin Genmei, en ze zijn daar in Nara nog steeds trots op. Mooie stad, maar we komen er in het heetste seizoen, en dus lopen we van de ene naar de andere schaduwplek, gebruiken de paraplu als parasol, ik zweet me rot en loop steeds te deppen met een microfiber doekje. Af en toe houden we het niet meer uit en moeten dan een supermarkt met airco in of een overheidsgebouw (VVV bijv.) waar we doen of we erg geïnteresseerd zijn in het een of ander. We lopen na aankomst meteen maar naar het grootste tempelgebied, Nara Park. Daar blijken de herten (reeën) die vroeger alleen af en toe uit de hellingbossen kwamen om rond de tempels te scharrelen, nu permanente entertainers voor de vooral Japanse toeristen. Op elke hoek een verkoper van deer cookies. De herten stimuleren de lokale economie. Het is wel bijzonder dat ze, in plaats van schuw alleen hun witte kont te laten zien als ze hard het bos in wegrennen, nu nieuwsgierig en zelfs brutaal in je tas komen snuffelen. Ze blijven overigens heel Bambi-achtig gedrag vertonen en ze vertederen vooral de kinderen maar ook veel volwassenen.
Verder: een mooie 5-verdiepingen tellende pagode, en de Todaj-ji tempel, met daarachter de Daibutsu-den, een tempel met daarin een 17.5 meter hoog koperen (lijkt het) Boeddhabeeld.
In de VVV waar we voor de hitte binnen vluchtten werden we helemaal officieel op zijn Japans aangekleed, zoals dat Japanners in de Zaanse Schans met Hollandse traditionele klederdracht overkomt.
Heel leuk waren twee tuinen, vlak bij Todaj-ji, de Yoshiki-en en de Isui-en Gardens.
We treffen het ook in Nara weer: elke avond vieren ze rond de tempels het Toka-e feest, ook wel Obon festival geheten. Veel Naranen en Naraninnekes willen daar bij zijn, meer dan gebruikelijk gekleed in kimono. Rond de tempels zijn duizenden glazen lampjes met een waxinelichtje erin gezet, zodat de sfeer sprookjesachtig is.

• 15 Augustus 2016 - 17:06

Hans Bressers:

Hertenkamp? dacht ik eerst ... maar toch heel bijzonder! Wat zien jullie véél (al zien jullie door de hitte ook wel veel áf ...)

• 16 Augustus 2016 - 11:48

Francine Van Dijk:

Ha Hans, We moesten meteen aan de VPRO-serie denken, vandaar.

Het is inderdaad verbazingwekkend wat we allemaal te zien krijgen, niet alleen wat door het reisbudo is georganiseerd, maar ook wat er dan op de plekken waar we komen toevallig gebeurt. Augustus is hier een feestmaand, Obon heet het dacht ik. Dan komen de geesten van de voorouders voor enkele weken weer naar de aarde en wordt er samen feestgevierd.