Mount Fuji en Hakone - Reisverslag uit Hakone, Japan van Francine Dijk - WaarBenJij.nu Mount Fuji en Hakone - Reisverslag uit Hakone, Japan van Francine Dijk - WaarBenJij.nu

Mount Fuji en Hakone

Door: Jacques en Francien

Blijf op de hoogte en volg Francine

09 Augustus 2016 | Japan, Hakone

De dagtour naar Fuji viel tegen. Fuji bleef verborgen in de mist, het was lang in de bus zitten, onder andere door de file de stad uit die een uur kostte. Verder was er niet zo veel te zien, behalve een ontstellende hoeveelheid souvenirshops. Enkele dagen later hebben we Fuji volop kunnen zien vanuit de bus naar Shuzenji toen we bij Mishima, ten zuiden van Fuji reden.
Japan is natuurlijk in zijn geheel van vulkanische oorsprong, maar Hakone, waar we vanaf Fuji heen busten, is dat nog eens extra. Het is een gebied van zo'n 20 km in doorsnee in een caldera. Wikipedia zegt: "Caldera's ontstaan wanneer grote hoeveelheden pyroclastisch materiaal door een vulkaan worden uitgestoten waardoor het dak van de magmakamer niet meer ondersteund wordt. Hierdoor zakt het dak en valt het in de magmakamer."
Midden in de caldera van Hakone zijn enkele nieuwe vulkanen uitgebarsten, zodat er op korte afstand grote hoogteverschillen zijn. Binnen de ring ligt een fors meer, Lake Ashi, waarop momenteel rondvaartboten varen. En uiteraard was een boottochtje van een kwartier onderdeel van de tour. We gingen overnachten in een Ryokan, Kijitei Hoeiso, een forse herberg met veel kamers en met een eigen onsen en binnen- en buitenbaden. Helaas gescheiden voor vrouwen en mannen, wat de lol een beetje bederft omdat je er dan niet samen in kunt. Toch fijn even gezeten met uitzicht op het bergbeekje waaraan de ryokan is gelegen.
De twee overnachtingen en de dagen daaromheen stonden vooral in het teken van lekker eten. 's ochtends en 's avonds geen koffie met broodjes, maar uitgebreid Japanse keuken op een manier klaargemaakt die we allebei heel lekker vonden (Jacques is nogal kieskeurig en vindt het Japanse eten in 'gewone' restaurants niet echt lekker). Maar dit was echt fantastisch. Bijzonder is ook dat het geserveerd wordt op je eigen kamer, nadat een mannetje de futons na de nacht in de kast is komen opbergen, wordt de lage tafel weer midden in de kamer gezet, stoeltjes zonder poten eronder en dan komt de 'room master', een heel aardige mevrouw die een klein beetje Engels spreekt, het klaarzetten, uitleggen en voordoen als er nog iets ter plekke bereid moet worden. De foto's spreken voor zich.

• 11 Augustus 2016 - 08:47

Madelon:

Dat lijkt mij nou ook wel wat, zo'n roomservice :). Jammer dat de berg met het tochtje niet te zien was, maar hoera, later wel! Geniet nog!