Tokyo, Shibadai Jingū Shrine en Zojo-ji tempel - Reisverslag uit Minato, Japan van Francine Dijk - WaarBenJij.nu Tokyo, Shibadai Jingū Shrine en Zojo-ji tempel - Reisverslag uit Minato, Japan van Francine Dijk - WaarBenJij.nu

Tokyo, Shibadai Jingū Shrine en Zojo-ji tempel

Door: Jacques en Francien

Blijf op de hoogte en volg Francine

30 Juli 2016 | Japan, Minato

Vandaag al erg veel gezien in Tokyo op loopafstand van het hotel. Eerst een kleine Shinto shrine bezocht, Shibadai Jingū Shrine, zie enkele foto's. Gelegen midden tussen de hoge flats en kantoorgebouwen, tegenover het stadhuis van het stadsdeel Shibakoen, een oase van rust. Wel bloedheet, zodat we het na een souvenirtje kopen toch snel verlaten hebben. De rest van de middag doorgebracht in een nabij gelegen park met tempelcomplex, waarin onder andere de Zojoji tempel gelegen is, nog steeds het religieuze centrum van de Jodo stroming in het (Japanse) boeddhisme. Heel mooi en sereen, er was net een dienst aan de gang. Maar het bleek ook nog heel andere kanten te hebben. We zijn er 's avonds terug geweest en kwamen midden in een enorme feestende massa Japanners terecht, veel vrouwen in zomeryukata gekleed, ook jonge meiden; ook mannen in kimono, maar beduidend minder in aantal. Het hoogtepunt was het 'bon dancing'. Midden op het plein voor de tempelingang was een soort schavot opgericht met twee niveaus, een lager, groter vlak voor een groep in kimono geklede dansers, het kleine, hogere niveau voor enkele muzikanten, vooral de Japanse grote trom. Om het schavot heen dansen in een kolkende massa de feestgangers dezelfde dans als de kennelijk beter getrainde dansers op het schavot. Iedereen enthousiast, de toeschouwers al net zo erg. En iedereen ook gezellig aan het eten en drinken. Een beetje carnaval, een beetje vogeltjesdans, een beetje Frans Bauer, maar voor ons gevoel met een iets sterkere binding met het hogere.

• 01 Augustus 2016 - 17:39

Hans:

Wat leuk allemaal! Ik heb achter elkaar de verslagjes gelezen. Vermaak op straat is wel echt iets om de mensen bezig te zien!

• 02 Augustus 2016 - 15:13

Francine Van Dijk:

Het was echt geweldig om daar midden tussen te zitten, iedereen uitgelaten, maar volgens mij redelijk nuchter.